torsdag 27. oktober 2011

Føkk Ole Torp

Og programmet hans Aktuelt, og Åse Kleveland, og Anders Giæver, og Bushra Ishaq og en eller annen blinderndust som var på tv i kveld (lenke her, men dette er dårlig tv, så ikke se om du ikke allerede har gjort det).

Jeg er vanligvis en svoren multikulturalist, og ville sikkert stått i første rekke i ABBs fremtidige hypotetiske eksekusjonspelotong hvis formål det ville ha vært å renske nasjonen vår for politiske korrekte svikere. Men verden sett gjennom Ole Torp og hans håndplukkede forsamling overlegne islamkritikklatterliggjørere, er jeg faktisk ikke interessert i å være en del av.

Gjennomført arroganse, en klar og gjennomtenkt regi for å latterliggjøre enhver form for anderledes tenkning, en klar og på forhånd gjennomtenkt regi for å mindregjøre den ene inviterte fra den gale siden i debatten, en åpenbart arrogant og udiskutabel måte å fremlegge fakta på, en opplagt regi for å bestemme hvilken side som skulle skåre poeng gjennom programmet og hvilken side som skulle tape poeng gjennom programmet – og en serie usmakelige hersketeknikker overfor den ene inviterte fra den gale siden – alt dette er faktisk helt uholdbart, burde krevet en uforbeholden unnskyldning fra den ansvarlige programleder eventuelt redaktør, og er ikke på noen som helst måte en seriøs kringkaster verdig.

Jeg har ikke tid eller overskudd til dette. Men jeg håper inderlig at noen bringer dette inn for pressens faglige utvalg, eventuelt kringkastingsrådet, for en saklig behandling. Slik programledning kan vi ikke være bekjente av, og bør vi ikke måtte betale for. NRK har et mandat overfor denne nasjons folk, og bør oppføre seg deretter. Ole Torp har ingensomhelst rett til å bruke sitt programs sendetid for politisk agitasjon. Om NRK sin ledelse oppfatter dette programmet som akseptabelt, så har vi et stort problem, og bør sporenstreks avvikle ordningen med en statlig kringkasting.

Puh. Skjerpings NRK! Dette er enda et lite skritt vekk fra et opplyst og sivilisert samfunn, som sammen med flere andre lignende programmer, samt politikken overfor kommentering under nettartiklene deres, ikke lover godt for fremtiden.

Ellers vil jeg anbefale boken Selvmordsparadigmet, skrevet av selveste «den hvis meninger ikke skal respekteres» (i Ole Torps selvsvake dusteverden), nemlig Ole Jørgen Anfindsen. Uansett hvem du er og hva du kan, lover jeg deg at du vil lære noe nytt. Løp og kjøp!

Forøvrig er jeg fullstendig enig i at Ole Torp bør lære seg folkeskikk.

Jeg har ellers skrevet mer om ytringsfrihet generelt, og debattklimaet i Norge post-22/7 spesielt, under etiketten «ytringsfrihet».

6 kommentarer:

  1. Jasså? Så du er verdirelativist? Jaha, da vet vi det. Du mener altså at sharia, amputering av lemmer på utro kvinner, pisking av utro kvinner, dreping av kristne, ateister og humanister er etisk forsvarlig? Det er hva du faktisk sier når du hevder å være "multikulturalist".

    Mange tror forveksler nemlig den verdirelativistiske multikulturalISMEN med multikultur, dvs. den berikende utveksling av krydre, matretter, filmer, litteratur, vitenskap, sport osv. men hvor man fortsatt deler samme verdigrunnlag.

    Hva vi ser i Europa i dag er ikke multikultur, men bikulturalisme, hvor man mener at islams verdisett er Vestens likeverdig.

    Men som sagt, du er altså verdirelativisist og dermed har ikke vi lenger noe å snakke om.

    SvarSlett
  2. At Ole Torp bør lære seg folkeskikk, er vi enige om. Men at du ser deg selv stå i første rekke i en hypotetisk eksekusjonspelotong (ja, det heter da pelotong?) forundrer meg. For det første står alle i en eksekusjonspelotong på én rekke, så du ville jo uansett stått i første rekke, hvis du faktisk ønsket å delta. Men jeg tror nok heller du mente at du kunne bli stilt foran den hypotetiske eksekusjonspelotongen.

    Jeg imøteser "megen takk". ;-)

    SvarSlett
  3. He he, takk og takk!

    Meget godt både observert og tenkt, jeg tar begge deler til etterretning.

    Når det gjelder ortografien, må jeg faktisk si jeg ble litt overrasket, her var jeg helt sikker på stavemåten, men jeg har dobbeltsjekket nå, og du har selvsagt helt rett. Interessant nok er jeg absolutt ikke alene om akkurat denne feilen, en kjapp gugling avslører en pelotong/peletong-fordeling på 2/1. Ellers sier (engelsk) Wiktionary at peleton er en «common misspelling» av peloton, så dette ser ut til å være et problem av internasjonalt format.

    Men nå er det rettet opp her i hvert fall!

    Når det gjelder det rent organisatoriske rundt en eksekusjonspelotong, tror jeg nesten jeg må la det stå som det gjør, og håpe at ikke alle finleser i samme grad som det du nå har gjort – men heller assosierer så fritt de kan, og danner seg noen passende bilder som nøytraliserer den tekstforståelsesstøyen slike feil skaper.

    Igjen, tusen takk for presise påpekninger.

    SvarSlett
  4. At dere er så dumme og sier at Ole Torp ikke har folkeskikk.

    SvarSlett
  5. Enig i at programmet var patetisk.

    SvarSlett
  6. Jeg er enig med anonym 2.

    SvarSlett